روش آبیاری قطره ای چیست و چه مزایایی دارد؟
نوشته شده توسط : پارس زانوس

روش آبیاری قطره ای یکی از روش‌های آبیاری نوین است که با استفاده از لوله پلی اتیلن و نوار آبیاری می‌تواند ساخته شود. این سیستم، مانند آبیاری بارانی و آبیاری موضعی، زیرمجموعه ای از آبیاری تحت فشار است. آبیاری قطره ای یا موضعی، همان طور که از اسمش مشخص است، آبیاری را در نزدیک ترین محل به گیاه انجام می‌دهد. چنین روشی کمک می‌کند که در فضاهایی که گیاهی وجود ندارد، آبی ریخته نشود. هدر رفتن آب به خاطر بخار شدن آب روی خاک‌هایی است که گیاهی وجود ندارد. در نتیجه وقتی چنین فضایی وجود داشته باشد، آب بی دلیل روی خاک می‌ریزد و بی دلیل هم بخار می‌شود.


لوله پلی اتیلن آبرسانی و لوله آبیاری پلی اتیلن


روش آبیاری قطره ای

در این روش که به آبیاری موضعی هم معروف است، گیاهان از طریق نوار تیپ، آبیاری می‌شوند. این نوارها به صورت لوله‌های باریک بلندی هستند که از ابتدا خط گیاهان تا انتهای آن کشیده می‌شوند. روزنه‌هایی درون این لوله تعبیه شده که فاصله هر کدام از یکدیگر، ده یا 20 سانتی متر است. با توجه به نوار تیپ آبیاری که انتخاب کرده اید، گیاهان باید در نزدیکی آنها کاشته شوند.

آب از منبع ورودی وارد نوارهای آبیاری می‌شوند و فقط در جایی که روزنه‌ها قرار دارند، روش آبیاری قطره ای انجام می‌شود. تمام مسیر لوله کشی، هیچ آبی ریخته روی خاک ریخته نمی‌شود. بنابراین اگر در جایی نزدیک به روزنه‌ها، گیاهی وجود نداشته باشد یا برعکس گیاه خارج از مسیر لوله کشی باشد، آبی دریافت نمی‌کند.

 

ادامه مطلب در روش آبیاری قطره ای چیست و چه مزایایی دارد؟

 

 

 

.





:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 تير 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: